Většina z nás se již nemůže dočkat opravdového jara a tak se mu vydává naproti do teplejších krajin. Vyrážíme za kratším či delším soustředěním v teple s cílem najet základní kilometráž a po návratu pak pokračovat v již přijatelnějších domácích klimatických podmínkách.

 

 

 

Nemluvím teď o těch, kteří jezdí doslova celoročně (a takových „bláznů“ není málo) a kteří jedou do tepla především ukázat, jak jsou na tom dobře a zničit v prvních dnech pár nezkušených, co na kole venku letos ještě neseděli. Na tyhle „prestižáky“ pozor! Nenechete se strhnout jejich aktivitou a tempem, mohou si to na rozdíl od nás ostatních „trenažéristů“ dovolit.

V článku se nebudu věnovat lokalitám, kde je opravdové teplo (Austrálie, JAR apod.), neboť ty se většiny z nás netýkají. Další jarní destinací jsou Kanárské ostrovy, kde je sice také teplo, ale spolehnout se na to dá jen na pobřeží. Pokud vyrazíte do hornatého vnitrozemí, může vás změna podmínek dosti překvapit až zaskočit. To už je pro našince dostupnější lokalita, takže i té už se můj článek týkat bude. Především ale půjde o jižní evropské lokality (Španělsko, Mallorca, Itálie, Chorvatsko apod.), kam vyrazí většina z nás.

 

  

 

A právě na to, co si vzít na takovéto soustředění s sebou, bych se chtěl ve svém článku zaměřit. Věřím, že většina z vás jsou již ostřílení borci, kterým balení nebude činit nejmenší potíže (prostě vezmou vše co doma mají - mimochodem, tak to řeším i já - nedá se tak nic zapomenout!). Ale jsou tu i takoví, kteří jedou poprvé, a právě pro ně bude tento článek. Ale i ti zkušenější si podle něj mohou lehce zkontrolovat, zda na něco nezapomněli. Ovšem pozor, už nejsem nejmladší a i já se začínám potýkat s problémem jménem skleróza, takže na mně v žádném případě zcela nespoléhejte. Navíc auta, autobusy ani letadla nejsou nafukovací a společně s dalšími deseti lidmi, kteří balí podobným způsobem jako já, bych cestovat nechtěl (dopravní prostředky nejsou nafukovací a ještě se mi nestalo, abych nedoplácel u letecké přepravy za nadváhu).

Ale konec povídání „o ničem“ a rychle ke konkrétním věcem. Ještě snad jednu poznámku - cyklisté budou mít balení asi značně jednodušší a i těch věcí trošku méně, protože vybavení na plavání a na běh se jich týkat nebude a tak mu nemusí věnovat pozornost.

Oblečení - nebudu tady vyjmenovávat všechny ty součásti funkčního prádla, druhé a třetí vrstvy, ale vezmu to obecně. Připravte se na to, že v této době, ač v místech kam cestujeme, je nyní celkem stabilní počasí s teplotami okolo 20 stupňů, může nastat téměř cokoliv. Může být oněch dvacet a víc, slunečno, a my můžeme vyrážet v krátkých kalhotech a dresu s krátkým rukávem, ale stejně tak se teplota může přiblížit nule, a budeme potřebovat thermo čapáky a bundu. Kdo byl před rokem v tomto období ve Španělsku nebo na Mallorce by mohl vyprávět. Tolik sněhu nebylo ani v Čechách uprostřed zimy! Proto je opravdu potřeba počítat se všemi variantami, včetně těch měnících se, kdy je ráno zima, ale odpoledne teplo a večer zase zima, a my se musíme v průběhu tréninku nejdříve postupně svlékat a potom zase vrstvy přidávat. Takže rukávky, vesty, rukavice, čelenky a všechny další návleky nejsou vůbec od věci. V podstatě to samé platí u triatlonistů pro běžecké oblečení. Dost pravděpodobná je i možnost deště, alespoň v některý den, takže nezapomenout pláštěnku.

    

  

Co se týká ostatního oblečení, vystačíme si s něčím pohodlným na pokoj a na spaní, a s něčím „společenštějším“ do restaurace a na večerní pivko, pokud nechceme nafintěné důchodce pobuřovat pobytem v restauraci v cyklistickém dresu nebo šusťákovce. Ale to už je na každém z vás. Kdo plánuje návštěvu posilovny, a to jak cílenou v rámci plnění tréninkového plánu, nebo jen jako nouzovou alternativu, kdyby třeba celý den lilo jako z konve, měl by se vybavit i pro tuto příležitost. Triatlonisté doma samozřejmě nenechají plavky a raději i plaveckou čepičku (mnohde ji vyžadují). Stejně tak slečny, protože se nám chtějí líbit, nezapomenou sáhnout i do části šatníku k tomu určené. Tady bych se přimlouval i za sebe, neboť při pohledu na zástupy důchodců okupujících tyto lokality, potřebujeme nějaké to odreagování. Tímto bych ukončil část věnující se oblečení a přejdu k neméně důležité části a tou je kolo.

Předpokládám, že ho den před odjezdem nevytáhnete z garáže a nehodíte bez kontroly použitelnosti do krabice, ale i ti z vás, kteří venku přes zimu nejezdí, si ho odzkouší minimálně na trenažeru. (Zteřelé pláště a duše, rezavý řetěz, prasklý drát nebo zarezlé lanko v bovdenu tak nebudou překvapením). Při skládání do krabice věnujte zvýšenou pozornost všemu, co z kola sundáváte, aby něco z toho (sedlo, pedály apod.) nezůstalo doma! (Mimochodem - krabice - není to tak složité, jak se na první pohled může zdát. Pokud navštívíte nejbližší cykloprodejnu, jistě vás krabicí od kola rádi obdarují, protože jinak by se stejně museli postarat o její likvidaci a odvoz. Takže jim vlastně šetříte práci.) Pokud se cestuje autem, je to většinou zcela bez problémů, pokud autobusem, nemusí se věcem jako vypolstrování krabice a systému jakým do ní věci ukládáte věnovat příliš pozornost. Ale u letecké přepravy už ano. S koly se totiž při nakládání a vykládání z letadla nezachází zrovna „v rukavičkách“ a pokud dojde například k poškození karbonového rámu, nejen že si nezajezdíte, ale ani se nedočkáte odpovídající finanční kompenzace. V této souvislosti bych zmínil i možnost, se kterou se řada z nás setkala již například u lyžařského vybavení – vše si můžete půjčit až na místě. Tato možnost existuje i u kol, a na řadu míst už tak můžete cestovat pouze s oblečením a tretrami, kvalitní kolo si pak půjčíte na místě. Já však dávám přednost vlastnímu stroji.

           

Nářadí, jež používáte k demontáži, rovnou přibalte s sebou k následné montáži, a navíc ho rozšiřte o pár dalších maličkostí, které by se mohly hodit (k tomu se ještě dostaneme). Jistě jste si všimli, že zkušení sportovci - cestovatelé, nemají v krabici nebo kufru na kolo jen kolo samotné, ale i spoustu dalších věcí, takže toho prostoru také využijte a nasměrujte sem například boty, náhradní obutí, plavecké pomůcky, část oblečení apod. Zásadně ale jen takové věci, které nemohou při kontaktu kolo poškodit (nebo dobře polstrované), a věci, které se nemohou vysypat. Není zrovna ideální, když zjistíte, že váš práškový ionťák nebo energetický koktejl „utekly“ do krabice s kolem. Věřte mi, že vím, o čem mluvím:-)

 

                                   

 
Teda jestli budete balit tak dlouho, jako já píši tento článek, tak si vezměte v práci den před odjezdem dovolenou. Máme pár kousků oblečení a rozebrané kolo v krabici a síly mi ubývají. Takže je jdu někam dočerpat a připravit se na pokračování a druhou část tohoto článku.
M.M.