Kola s vysokými karbonovými ráfky - sen každého cyklisty a triatlonisty. Zasvěcení jistě potvrdí, že jízda na vysokých karbonových kolech přináší naprosto nové zážitky a fantastický pocit z jízdy. A přiznejme si - vysoká karbonová kola vytvoří i z našeho trochu již obouchaného miláčka stroj světových parametrů, nahánějící soupeřům hrůzu již při skládání kola před závodem! :-)

 

V dnešním článku bych vás rád seznámil s jednou důležitou a nezbytnou součástí materiálového vybavení cyklistů a triatlonistů – s vysokými a pevnými karbonovými ráfky.
Dlouhá léta jsem byl příznivcem a vyznavačem kol značky ZIPP. Na jejich kladném hodnocení se nic nemění, avšak v poslední době se bohužel změnila cenová politika značky a pro našince se už tak poměrně drahá kola stávají takřka nedostupnými. V loňském roce jsem tuto situaci řešil náhradní variantou kol Corima. Pro letošní sezónu se mi však podařilo zajistit plnohodnotnou náhradu kol ZIPP - a to koly americké provenience Rolf PRIMA.
Jedná se o pokračovatele kol, která k nám byla krátce dovážena již v devadesátých letech pod značkou Rolf. Jak jsem se doslechl od pamětníků, jednalo se o téměř nezničitelná kola. Tehdy se jednalo pouze o hliníkové varianty, které však téměř nepotřebovaly údržbu a ani české silnice je nedonutily k centrování.


Na konci loňské sezóny jsem se dostal k novým karbonovým kolům Rolf PRIMA a po jejich „ochutnání“ mohu konstatovat, že se jedná o opravdu velmi kvalitní a hlavně pevná kola. Pevnost kol má na svědomí patentovaný párový výplet. To má jednak pozitivní vliv na hmotnost kol, protože to umožňuje použití menšího počtu drátů, a hlavně to snižuje efekt „zmije“ – okem nepostřehnutelného vlnění standardních ráfků se střídavým výpletem. U střídavého výpletu totiž při záběru působí protichůdné síly, které „táhnou“ ráfek vždy za drátem. U párového výpletu tento problém odpadá, protože dráty působí proti sobě, v téměř stejném místě. Tento nedostatek většiny kol si uvědomíte hlavně v okamžiku, kdy začnete stoupat do nějakého delšího a prudšího kopce. Běžně je nutné povolovat zadní brzdu, aby ráfek "neškrtal" o brzdové špalky. To u kol Rolf PRIMA nehrozí.

Dalším velmi pozitivním parametrem vyplývajícím z nízkého počtu plochých drátů u výpletu kol Rolf PRIMA, je velmi nízký odpor vzduchu! V tomto směru jsou tato kola bezkonkurenční!

Kromě mých osobních poznatků ze sice krátkého, ale poměrně intenzivního testování nových kol mohu vycházet ze zkušeností osoby z nejpovolanějších. Honza Řehula má jistě bohaté zkušenosti a možnost srovnání, protože za svou dlouhou kariéru již „jezdil“ celou řadu značek. A právě na kolech Rolf PRIMA odjel v posledních letech celou řadu závodů. Takže také jeho praktické zkušenosti a doporučení bych vám rád zprostředkoval.

Rolf PRIMA produkuje zapletená kola pro dráhu, cyklokros a silnici. A to vždy ve dvou základních řadách – hliníkové a karbonové, s celou řadou modelů. Nás budou zajímat především silniční kola. Pro triatlonové závody a cyklistické časovky vám spolu s Honzou doporučíme některé varianty kabonových kol, vždy s ohledem na typ a charakter závodu. Pro hromadné silniční závody můžete vybírat mezi nižšími karbonovými koly a koly s hliníkovými ráfky.
Na závěr se zmíníme i o hliníkových kolech vhodných pro přípravu a trénink.
Ještě před představením jednotlivých kol a jejich variant je důležité zmínit jednu podstatnou informaci o finanční stránce věci – všechna karbonová kola mají stejnou cenu! Výjimkou z tohoto pravidla (pozitivní) jsou pouze dvě levnější varianty plášťových karbonových kol. A vy si tak můžete bez vlivu na konečnou cenu sestavit jakýkoli pár karbonových kol. A jak již bylo naznačeno na samém začátku článku, ceny jsou ve srovnání s konkurencí, při minimálně stejné kvalitě příznivější. Podobná filozofie platí i pro hliníková kola, kde se jedná v podstatě o dvě cenové kategorie kol. Takže vy můžete vybírat opravdu pouze podle potřeb a uvažovaného využití kol, nikoli podle toho, že jste si našetřili „pouze“ na nejnižší ráfky.


Nyní již tedy ke konkrétním modelům a doporučeným kombinacím kol.

Krátký/olympijský triatlon, silniční závod, kritérium:
Rolf PRIMA TdF58/TdF38. TdF58 (1440g pár [610g/830g]) – velmi pevná kola s vyšším počtem drátů (16) umožňují maximální přenos síly na přední náboj při spurtu a na zadní kolo při nástupech a výjezdech ze zatáček. TdF38 (1185g pár [495g/690g]) – velmi lehká kola spíše pro závody s méně častými změnami rychlosti a nástupy (ne pro zatáčkovité městské závody), vhodná i pro kopcovité profily (Karlovy Vary apod)
Vynikající jsou i sety s označením TT, které mají kombinaci 10/12 drátů. Tato kola se však podle pravidel UCI a ITU nemohou používat pro cyklistické závody s hromadným startem a pro TT závody s povoleným draftingem.

Střední triatlon, silniční závod na rovinaté trati, mírně zvlněná cyklistická časovka:
Opět TdF38 a TdF58, v některých závodech i TdF85 (1695g pár [750g/945g], 12/12drátů), případně v kombinaci s nižším předním ráfkem. Zajímavou a neobvyklou kombinaci doporučuje i Honza Řehula – TdF58 vpředu a TdF38 vzadu! Tato kombinace se mu velmi osvědčila v závodech na střední vzdálenosti, kde se dalo očekávat, že o výsledku bude rozhodovat až závěrečný běh - subjektivně pocit "lehčích" nohou!.

Dlouhý triatlon – kopcovitá trať, vítr:
TdF85, TT85 (1685g pár [740g/945g], 10/12drátů), případně kombinace TdF(TT)58 vpředu, TdF(TT)85 vzadu.

Dlouhý triatlon – rovina, cyklistická časovka:
Pro zdatné cyklisty je ideální volbou kombinace některého předního vysokého kola se zadním karbonovým diskem (930g)

Hliníková kola pro závod a trénink:
Závodní hliníkové modely se vyznačují velmi nízkou hmotností a maximální pevností.
Do kopců je ideální model ELAN s hmotností pouhých 1340g. Pro „drsnější“ a silově vybavené jezdce je zde klasika – na vyšším ráfku postavený model VIGOR (1490g), případně ještě pevnější varianta VIGOR RS (1550g).
Dámy jistě ocení speciální model DAUPHINE, s muší vahou 1325g.

Tréninkové držáky zastupují modely ASPIN (1595g) a ECHELON (1680g). „Držáky“ proto, že podle Honzy Řehuly ani po 4000 najetých kilometrech nevyžadovaly žádné servisní zásahy ani centrování!

Takže shrnuto závěrem - Rolf PRIMA je solidní alternativa v ČR již zaběhnutých a možná i známějších značek zapletených kol. Co do kvality v ničem nezaostávají (spíše naopak), použité technologie a patenty jsou vysoce efektivní a kola jsou i cenově dostupnější. Dražší se na první pohled naopak mohou zdát hliníkové sady zapletených kol. Je to ale způsobeno tím, že Rolf PRIMA vůbec nenabízí "masovku" - méně kvalitní, měkká a levná kola, která si každý pořídí s vidinou výhodného nákupu a po nějaké době stejně pozná, že to bylo šlápnutí vedle a pořídí si nová kvalitní kola. Bohužel až na druhý pokus, takže dráže! Ale kdo z nás takovou chybu neudělal? A nejen v případě zapletených kol, že?

Sluníčko se už klube, takže hurá do sedel!

M.M.