Přichází doba válců a trenažérů a po ní přijde najíždění objemových kilometrů na soustředěních v příznivějších klimatických podmínkách-obojí doba, kdy nám dokážou odřeniny a opruzeniny v oblasti třísel, intimních partií nebo zadku pěkně znepříjemnit a často až znemožnit pravidelnou přípravu. Kde je příčina?...
 
Nekvalitní kalhoty, vložka, nevhodné sedlo, špatná technika jízdy, špatná velikost oblečení, velká kilometráž, nebo někde jinde? A jak se tomu pokud možno účinně bránit? Tak přesně o tomhle bude následující článek.
Netřeba se nikterak červenat, tento problém k cyklistice prostě patří a i když jsou mezi námi značné rozdíly, někdo je citlivější a k těmto problémům náchylnější, někdo zase odolnější, setkal se s nimi mezi námi cyklisty a triatlonisty prakticky každý. Holka nebo kluk, mladík nebo zkušený závodník, amatér nebo profík (nemyslím amatéry, pro něž je tréninkem patnáctikilometrová víkendová vyjížďka na horáči a půlhodinka spinningu týdně).
Při dlouhých jarních vyjížďkách se tyto problémy dají do značné míry pochopit, neboť na několikahodinové každodenní vyjížďky nejsou naše sedací partie zvyklé a na různé opruzeniny, vřídky a odřeniny je rázem zaděláno, ale proč také na trenažérech, válcích a spinningu? Tím hlavním faktorem je pot, který nám stéká do kalhot vlivem menšího proudění vzduchu a odpařování.Částečně pomůže větrák, nebo klimatizace, ale dříve se nachladíte, než by jste dosáhli venkovního prostředí. Venkovní vzduch  díky proudění nejen spolehlivě odvádí odpařující se pot(pokud teplota neatakuje třicítku a nejste v tropech s vražednou vlhkostí), ale také vás do jisté míry ochlazuje, takže se tělo příliš chladit nepotřebuje a potu nevytváří velké množství. To na válcích neplatí a na spinningu už vůbec ne. Nejen, že chlazení větrákem,  a odvod potu nejsou  tak účinné, ale především se vzduch v místnosti brzy nasytí vodními parami(odpařujícím se potem a vydechovaným vlhkým vzduchem) a pot nám namísto odpařování zůstává na těle a po překročení absorpčních schopností oblečení (umělé materiály nepohltí téměř nic) doslova stéká do kalhot.
Co má tedy největší vliv na vznik odřenin a opruzenin našich „choulostivých“ partií?
-špatná kvalita našich cyklistických kalhot, v první řadě vložky, ve druhé řadě švů, kterými je vložka do kalhot všitá a ve třetí řadě materiálu kalhot a jeho snížené elasticity za mokra, nebo po určité době používání (rychlá ztráta elasticity)
-nepřiměřená velikost kalhot-pokud jsou kalhoty větší, než by být měly, dochází zvláště za mokra k rolování a posunu vložky a častým odřeninám
-nevhodné sedlo-především u spinningových kol jsou sedla příliš měkká a navíc špatně tvarovaná, což v kombinaci s měkkou vložkou v kalhotách nepřináší lepší komfort, ale právě naopak. Extrémně měkká sedla používají jako závodní pouze triatlonisté na dlouhých triatlonech a ironmanech, kde jejich kalhoty mají , vzhledem k následnému běhu jen velmi tenkou vložku. Výrobci už se snaží jít naproti rozdílné anatomii ženského a mužského těla a vyrábět speciálně odlišená nejen sedla, ale i jinak tvarované vložky do cykločapáků. Každý je ale trošku jiný a sedlo, které perfektně padne jednomu, nemusí sedět jinému. Špatně tvarovaná, ohebná a rolující se vložka nasáklá vodou ale nebude sedět nikomu a tvrdé švy ze špatného materiálu odřou každý zadek.
 
Poznáte rozdíl:) ?...
-přílišná vlhkost v kalhotech-jak už jsem psal výše, někde se jí zabránit nedá, venku však většinou ano. Ale i tady si stačí vzít špatné oblečení, nepropustnou svrchní vrstvu, nepropustnou (pro vodní páry) vestu a zadek také nebude v suchu, protože nám veškerý pot, jež se nemůže odpařit do těch kalhot prostě steče
-zatvrdlá, nepraná vložka, nebo staré kalhoty, jež už částečně, nebo zcela ztratily svoji elasticitu(co je tvrdé, to prostě dře a co se roluje, nedrží tvar a vložku tam kde má být také)
-podceňovaným problémem je i jarní najíždění objemů malou intenzitou, kdy veškerá hmotnost jezdce spočívá na sedle a tlačí na vaše sedací partie a to po mnoho hodin nepřetržitě (při „závodním“ tempu je tlak na sedací partie mnohem menší, navíc ne tak dlouhý a často přerušovaný-šlapání ze sedla) Navíc jde o období, kdy je zadek nejméně „osezený“, tedy spousta negativních faktorů najednou.
Jak tedy eliminovat problémy se sedacími partiemi na minimum? A jak postupovat, pokud k nim přesto dojde?
Začněme tím, že si pořídíme dobré, nám vyhovující sedlo a cyklistické kalhoty s kvalitní vložkou (výběr je dnes široký a tady se šetřit opravdu nevyplatí). Co se sedla týče, mám jako triatlonista dobré zkušenosti se sedly značek Oval, Profile Design a cyklistickými Selle Italia. A pokud jde o cyklistické kalhoty, nedám dopustit na značku Pearlizumi a dobře mi sedí i Scott a Biemme.
Výběrem materiálu to ale nekončí, tím nejdůležitějším je MAZAT! Nikoliv řetěz, ale své sedací partie a třísla. V případě že nás dřou švy tak i zadek. Lepší je samozřejmě mazání preventivní, ne až to léčebné. Pokud to samozřejmě necháte dojít příliš daleko, nepomůžou už ani běžné krémy a musíte nejen přerušit tréninkový proces, ale i sáhnout po speciálních hojivých mastech, pokud se vám do rány dostal zánět často i bakteriálních (nejběžnější je framykoin) a kdo se snaží přechodit vše a dostat přírodu na lopatky, může s počátku banálním problémem skončit až v rukou chirurga.
Setkal jsem se s obrovským množstvím mastí a metod, od běžné vazelíny, přes indulonu, ondřejovu mast až po infadolan a další „vychytávky“ a u léčení již vzniklých problémů od mastí, přes dětské pudry , kalciovou mast až po prostředky, které sem raději ani nebudu psát. Věřte však, že existují speciální masti přímo pro tyto účely, dnes již celkem dostupné a to jak možností nákupu, tak cenou.
 
Absolutní jedničkou v této oblasti je firma Sixtus a její mast na odřeniny a opruzeniny Gesos. Používám ji již několik let a i když jsem v dobách, kdy ještě nebylo tak jednoduché ji sehnat, vyzkoušel vše možné, vždy jsem se k této masti německé firmy, jež vyrábí především masážní prostředky, vrátil. Gesos nejen slouží preventivně, což znamená, že při namazání před jízdou všech partií kde k nadměrnému tření dochází (intimní partie, třísla, místa kde se zadek dotýká sedla a místa švů cyklovložky) zabrání odření a opruzeninám, ale tyto dokáže do jisté míry i léčit. Je to několikasložková mast, která zanechá styčná místa „mastná“ po dlouhou dobu, voda ji jen tak nesmyje a navíc má dezinfekční a hojivé účinky. Určitou alternativou, ale ne tak dobrou je mast švýcarské firmy Sportigue, název je myslím century riding cream.  Pokud nemáte k dispozici ani jednu z uvedených mastí, sáhněte v oblasti prevence po obyčejné bílé vazelíně (koupíte v každé lékárně). Ještě poznamenám, že uvedené masti jsou zcela neškodné pro vaše intimní partie a velice šetrné k vašemu oblečení, což se u mnohých výše uvedených experimentálních mastí a krémů říct rozhodně nedá.
Triatlonisté znají pro tyto účely jiný přípravek a tím je americká tuhá vazelína Bodyglide. Jde taktéž o vynikající výrobek, protože jeho „klouzavost“ je velká a odolnost proti vodě a otěru přímo vynikající.(triatlonisté obzvláště ocení, neboť nalézá uplatnění nejen jako ochrana našich intimních partií, ale slouží jako prevence před odřením krku při použití neoprenu, stejně tak podpaží, vnitřní strany stehen, prsních bradavek a dalších míst, kde dochází ke tření.(u ironmana je jich celkem dost a to zvláště při použití starších typů neoprenů nebo kombinéz)
Já osobně bych doporučil kombinaci krému Gesos (intimní místa a sedací partie) a Bodyglide(třísla u cyklisty, krk, podpaží a další místa u triatlonistů). Důležité je ale nečekat až problém nastane, ale mazat se preventivně, neboť opětovné namáhání již vzniklého problému hojení rozhodně neprospívá a rozhodně ho neurychlí. Pokud tedy nechcete přerušovat trénink, nezapomeňte se mazat a to zvláště indoorovém delším tréninku, který absolvujete v „lázni“ potu a při jarním najíždění kilometrů. Triatlonisté potom i před plaváním v neoprenu nebo kombinéze a to především ve slané vodě moří a oceánů. Slaná voda a slaný pot je totiž pro odřenou kůži velice agresivní a odřeniny se navíc špatně hojí.
Není nic spolehlivějšího, než daným problémům předcházet a já nemůžu než popřát, aby se vám tyto nepříjemné a často bolestivé záležitosti zcela vyhnuly. Takže stud stranou a i v šatně spinningcentra to na sebe napatlejte, ať si okolí myslí, co chce. Oni za vás ti posměvači, co se ani nezapotí , trpět nebudou.

M.M.