Mnozí z vás si na zpestření zimní přípravy pořídili cyklistické válce a po první „jízdě“ mají pocit, že šlo o hloupý nápad a nemohou se jízdu na válcích nikdy naučit. Aby válce neskončily trvale v kumbále, sklepě, nebo v některém z internetových bazarů, napíšu vám několik rad do úplných začátků. Po několika jízdách totiž zjistíte, že je to vlastně jednoduché...

 

 
 
Ať už máte válce kovové nebo plastové, brzděné nebo nebrzděné, užší nebo širší, základní principy jízdy jsou vždy stejné. Jde o metodu, která už se používá dlouhou řadu let, mnohem déle než třeba jízda na trenažéru nebo rotopedu, tím spíše spinning. Průkopníky byli především dráhoví cyklisté, kteří se na nich nejen rozjížděli, ale také trénovali vysokou kadenci šlapání.
 
 
Základem je udržení rovnováhy bez pomoci setrvačnosti a obtékajícího vzduchu. Pro úplného začátečníka je celý problém v tom, že se snaží řídit rovnováhu a pohyb na válcích pomocí zatáčení předního kola. Což je však začátek konce! 
 
 
Cyklisté totiž mírné změny směru a udržení rovnováhy korigují především změnou těžiště těla, především zadku. Je to mnohem plynulejší, kola jsou oproti sobě stále v jedné přímce a nedochází ke zbytečným ztrátám energie. Pokud totiž udržujete rovnováhu otáčením řídítek a zatočením na příslušnou stranu v podstatě neustále doháníte svoje těžiště, jedete neustále ve „smyku“, jelikož vaše přední a zadní kolo jedou jinou stopu. Hrozí nejen nebezpečí podklouznutí na kluzkém povrchu, ale také ztrácíte malou část energie vynakládané na pohyb vpřed. Navíc je pro člověka, který vyrovnává těžiště otáčením řídítek značně problematický a mnohdy až nebezpečný pohyb v pelotonu nebo větší skupině cyklistů. Válce vás tedy naučí nejen dokonalou techniku šlapání, ale také řízení kola přenášením těžiště, čímž se pro vás pohyb ve skupině cyklistů stane přirozenější a mnohem bezpečnější (tady totiž není kam zatáčet). Ruce na válcích tedy potřebujete jen k přidržování se řídítek (řídítka jsou v přímém směru), vše ostatní obstará váš zadek:). Je to, jako byste na silnici jeli bez držení.
 
1.video: případ zatáčení řídítky a navíc nedostatečně nafoukaná kola
 
 
Takže pokud jste při vašem prvním pokusu vyrovnávali rovnováhu na válcích natočením řídítek a začali se zmítat tam a zpět, navíc s pocitem, že máte prázdná obě kola, neutáhnete ani malou placku a válce se vám zdají úzké, nezoufejte. Tady je několik důležitých rad, které když dodržíte, již po pár jízdách se při šlapání na válcích s klidem díváte na televizi a utíráte si čelo ručníkem:).
 
 
- ještě než začnete, je důležité správné nastavení válců a pořádně nafoukaná kola. Zvolte raději tvrdší, odolnější pláště a kola opravdu pořádně nahustěte. Styčná plocha s válci je malá a plášť se v místě styku nesmí nijak výrazně prohýbat, jinak nejenže zvětšíte tření, ale šmír z plášťů už z koberce nebo podlahy nikdy nedostanete (manželka vám to vysvětlí, rodiče bývají tolerantnější)
 
- přední válec se musí nalézat pod předním nábojem vašeho kola (přímo pod ním!), takže pokud se vás na jedněch válcích střídá víc, nebo používáte více kol, je potřeba polohu předního válce nastavovat tak, aby byla tato podmínka splněna
 
- pokud máte možnost, umístěte zpočátku válce mezi futra, aby bylo čeho se přidržovat a jak na kolo bezpečně nastoupit. Další variantou může být z jedné strany zeď a z druhé židle opěradlem k vám, o kterou se budete přidržovat
 
- nastavte správný převod - začátečníkům bych doporučil malou placku (i u compactu) a 15-19 vzadu, můžete ale zkoušet, co vám bude vyhovovat, po pár jízdách budete už řadit za jízdy
 
- pokud máte bržděné válce, nastavte minimální zátěž, jinak při snaze vyvinout větší sílu na pedál nebudete schopni korigovat rovnováhu přenášením těžiště
 
- při prvních pokusech se přidržujte židle nebo futer a řídítka se snažte držet zcela rovně, veškerá korekce směru se řídí nenápadnými pohyby těžiště v pasu a ramenou na stranu tak, aby došlo k vyrovnání rovnováhy. Podotýkám, že nejde o žádné velké pohyby (kromě zcela počátečních pokusů), ale skutečně jen o korekci.
 
- než se zkusíte pustit židle nebo futer, musíte dosáhnout alespoň 60ti otáček za minutu, raději více, ale ne tolika, abyste začali na kole poskakovat (potom totiž těžiště neuhlídáte). Lidé co při šlapání poskakují i na spinningu, by se na válcích dřív zbláznili, než by se to naučili (šlapání „dokulata“)
 
- nepozorujte pohyb předního kola na válci, ale dívejte se zpočátku na nějaké neutrální místo před sebou a vnímejte jen prostorový pohyb vpravo a vlevo, který korigujete přenosem těžiště
 
- vyvarujte se jakýchkoliv rychlých pohybů, protože to první co uděláte v krizové situaci, je zatočení řídítky a v té chvíli jste z válců dole
  
- nenechte se odradit počátečním „tancováním“ na válcích a pokračujte. Další jízda už bude mnohem lepší a během každé následné se vám to bude zdát jednodušší
 
- na začátku zapomeňte na ručník, nebude jak se utírat a raději zvolte větrák a sající bavlněné tričko
 
 
Dalším tréninkem si budete stále jistější, začnete sledovat televizi, naučíte se řadit, pít za jízdy a po čase zvládnete i jízdu bez držení řídítek. To už ale není tématem tohoto článku.
 
2. video: asi takto to má vypadat, ale ty jednonože a jízdu z kopce si nechejte až na později
 
 
Takže hurá do toho a nenechejte se odradit první čtvrthodinkou, která je někdy z pohledu přihlížejících opravdu komická, vám tak ale určitě nepřipadá :).
 
3. video: nebo máte raději jízdu v terénu?
 
 
Pokud by se vám podařilo při svých začátcích zaznamenat nějakou „veselou příhodu z natáčení“, můžete mi ji poslat a můžeme tak pobavit či poučit i ostatní čtenáře :).
 
4. video: jde to i na časovkářském kole...
 
 
5. video: a až se dostanete do fáze, že se na válcích budete nudit, můžete zkusit složit třeba Rubikovu kostku - nápadům se meze nekladou:)...
 
 
Zdraví M.M.