Přichází podzim, venkovní teplota pomalu klesá, většina z nás už má po sezóně a právě odpočívá, abychom se po pár týdnech zaslouženého nicnedělání opět pomalu pustili do tréninku. Ti nejotrlejší vybaví své kolo blatníky nebo vytáhnou „zimáka“, někteří vymění silničku za horské kolo, nabalí se do kvalitního zimního oblečení...

 

 

 

...a budou najíždět první kilometry venku, dokud to počasí dovolí. Ta „rozumnější“ část z nás, nebo ti, kteří se vracejí z práce prakticky za tmy, hodí své tréninkové kolo do vany (nejlépe v době kdy to neuvidí manželka nebo přítelkyně), pořádně ho vydrhne a připraví pro domácí použití.

 

A nyní vyvstává otázka – pořídit si trenažér nebo válce, a nebo kolo definitivně zazimovat a začít navštěvovat některý ze spinningových sálů? Tyto otázky vyvolají i řadu dalších – jaký trenažér, jaké válce, kam s nimi, co ještě k tomu potřebuji?

V případě spinningu je to celkem jednoduché, stačí si vybrat spinningový sál - pokud možno prostorný a kvalitně větraný, nejlépe s klimatizací a především - kvalitními spinnery. Není nic horšího, než když sednete na spinner, kde se viklá pedál, pořádně nefunguje nebo se nevrací mechanická brzda, s řídítky nejde hnout, sedlo lze nastavit jen po dvou centimetrech a o nášlapech si můžete nechat jen zdát. Když se k tomu přidá fakt, že při šlapání ve stoje začne spinner vydávat hrozivé zvuky a vy se po půlhodince díky stojícímu vzduchu s vlhkostí jako na Havaji začínáte dusit, máte chuť utéct.

A jsou zde ještě další proti:
 

 

- ať nastavujete jak nastavujete, posed nikdy nebude odpovídat posedu na vašem kole
 

- na měkké a široké sedlo si budete dlouho zvykat
 

- pot, který odkapává na brzdu nebo setrvačník vám náhodně mění nastavení zátěže
 

- když posloucháte pokyny instruktora, moc společného s cíleným tréninkem to nemá. Když ne, kouká na Vás jako na blbce a pokud Vás už nezná, dočkáte se napomínání avražedných pohledů

- hodiny jsou přesně stanoveny, což Vám nemusí vyhovovat. A běda Vám přijít v půlce a rušit ostatní nastavováním kola, které většinou nastavit nejde a tak chodíte po sále a vybíráte nějaké funkční
 

- „furtšlap“ s těžkým, masivním setrvačníkem není ideálním řešením a techniku šlapání, především šlapání “dokulata“, vám příliš nezlepší
 

- délka klik a rozteč středu u spousty spinnerů neodpovídají vašemu kolu
 

- jste v teplé, vlhké a uzavřené místnosti, a tak každý trénink, kdy je společně s Vámi v sále někdo nemocný (stačí s lehčí virózou), může znamenat problém
 

 

A výhody?
 

Není jich mnoho, ale nějaké přeci. Tou nejpodstatnější je asi fakt, že trénink v kolektivu rychleji uteče. Tou další, pokud jste si vybrali to správné centrum, je situace, kdy je na co se dívat, počínaje sličnou instruktorkou nebo instruktorem a konče pěkným zadečkem před Vámi. Navíc díky často instalovaným zrcadlům můžete nejen kontrolovat techniku svého šlapání, ale mít i celkový přehled o osazenstvu spinning centra.
Samozřejmě se dají ve fitness centrech k tréninku využít i všemožné rotopedy, ty lepší elektromagneticky brzděné a často i programovatelné. I tady je však problém s nastavením posedu, roztečí středu šlapání, délkou klik, sedlem, většinou chybí i nášlapné pedály nebo alespoň klipsny, takže tuto variantu rozhodně nelze doporučit na nic jiného, než zahřátí sepřed posilováním.

 

Na co se připravit, pokud chcete lépe simulovat cyklistický trénink a rozhodnete se trénovat doma na trenažéru nebo válcích? Co a jaký typ zvolit?

Co se týká válců, s pobavením vzpomínám na dobu, kdy jsem se v Dukle Praha učil na válcích jezdit. Zkoušel jsem to různě - u zdi, mezi „futrama“, za pomoci židle. Nejhorší je začátek a vůbec nejhorší nasednutí. Jakmile naberete rychlost a soustředíte se na držení rovnováhy, je to celkem v pohodě (ovšem jen do doby kdy do místnosti přijde kamarád, na něco se zeptá a vy se za ním otočíte - podotýkám že to byl můj jediný pád a nic dramatického, spíše důvod k zasmání nad vlastní nešikovností). Stačí dva, tři tréninky a vaše jistota naroste natolik, že přestáváte sledovat válce pod sebou a můžete se věnovat třeba televizi.

Válce CylceOps - brzděná varianta...

Trénink na válcích vám dokáže přinést více než byste čekali. Nejenže si zlepšíte techniku šlapání (tzv. dokulata), ale naučíte se také šlapat švihově, což je základ úspěchu, a také perfektně ovládat rovnováhu přenášením těžiště těla na kole (především zadku). Tohle vám trenažér nebo spinner nedokáže ani náhodou poskytnout. Než získáte „jistotu“ samozřejmě chvilku trvá, ale po pár trénincích se pro vás šlapání na válcích stane samozřejmostí a postupně si dovolíte i šlapání na těžší převod ze sedla, jízdu bez držení a další věci, které Vám zpočátku připadají jako utopie.

Malou nevýhodou válců je jisté omezení co do zátěže a silových tréninků. Na těch nebrzděných se naučíte krásně švihově šlapat, ale řazení těžších převodů a související zvyšování zátěže má svoji hranici. Kvůli odstranění tohoto handicapu přišli výrobci s válci brzděnými. Umožňují nastavit zátěž v rozsahu cca. 50-600W. Trenažéry umí většinou 1000W, některé i 2000W, což zcela určitě nikdy potřebovat nebudete. Trvanlivost válců je dlouhá, jediné co vám nevydrží (navěky) je propojovací guma, tu si raději rovnou kupte rezervní.

Takže pro koho válce? Zcela určitě pro cyklisty a triatlonisty krátkého (hákového) triatlonu, získané technické dovednosti nejen zefektivní šlapání, ale i techniku pro pohyb ve skupině, která se zvláště na našich záplatovaných silnicích často hodí. Pro Ironmany nejsou válce nezbytné, tady bych dal přednost trenažéru.

A jaký trenažér? Výrobců i typů je celá řada, jde o to, co od trenažéru očekáváme a také kolik do něj hodláme investovat. Základní trenažéry s mechanickou nebo magnetickou brzdou pořídíte už pod hranicí 3tis., ty „napěchované“ elektronikou často přesahují hranici 20tis. Už střední třída většinou dokáže měřit a na displeji zobrazovat čas, rychlost, zátěž ve wattech, kadenci, tepovou frekvenci a další údaje.

Trenažér CycleOps Fluid 2...

Jde také o to, kde bydlíte. Pokud v rodinném domku, kde máte možnost se zavřít před přítelkyní nebo manželkou do samostatné místnosti, můžete si pořídit jakýkoliv. Pokud si pořídíte magneticky brzděný trenažér do paneláku, zřejmě na vás po chvíli přiběhne soused s hrůzou, co se to u Vás děje a proč se mu klepe lustr.

Takže podle hlučnosti jsou nejhorší trenažéry brzděné vzduchem, o něco lépe jsou na tom ty magnetické, ještě lépe elektromagnetické a nejtišší jsou trenažéry s olejovou lázní, nebo kombinace magnetu a oleje. Podle typu se nastavuje i zátěž, u vzduchových řazením převodů na vašem kole, u magnetických páčkou, která ovládá vzdálenost magnetu, u elektromagnetických pomocí digitálního displeje nebo pomocí počítače a u olejových opět řazením převodů na kole.

Rozdílný a dost podstatný je i průběh zátěže, u některých trenažérů roste zátěž zcela lineárně, u některých ne. Z tohoto hlediska nejlépe vycházejí trenažéry olejové, u kterých je průběh zátěže nejvíce podobný skutečné zátěži při jízdě venku (kopíruje růst zátěže se zvyšující se rychlostí podobně jako venku roste aerodynamický odpor). Já sám používám magnetické trenažéry Cycleops Fluid 2 a Jet Fluid PRO, oba brzděné olejovou lázní. Zakoupit je můžete na e-shopu www.hisportshop.cz pod výrobcem Cycle Ops. K dispozici jsou u nás nejčastěji a s asi nejširší nabídkou trenažéry Tacx a Elite, méně známé pak Force či Blackburn. Každá z firem disponuje celou škálou typů a doplňků. A ty jsou také důležitou součástí trenažéru. Nikdo se neobejdete bez podložky pod přední kolo. Dále firmy nabízejí podložky pod kolo, jež pohlcují vibrace a jsou antiskluzové (tady Vám stejně a někdy lépe poslouží obyčejná karimatka) a různé dečky na rám proti kapajícímu potu (ty často spíše překáží, než plní svoji funkci). Důležitější než přikrýt kolo takovouto dečkou je zajistit cirkulaci vzduchu pomocí větráku, lépe ionizátoru s filtrem (zachytává prach), a nebo klimatizace (pozor ať nefouká přímo na vás).

A čím si trénink zpestřit? Dobrým filmem, sportovním přenosem nebo třeba speciálními programy dodávanými k dražším typům trenažérů, kde máte možnost propojit programovatelný trenažér s vašim PC a trénovat a závodit nejen s virtuálním soupeřem, společně s týmy Pro Tour nebo nejlepšími cyklisty světa, ale také si virtuálně projíždět jednotlivé etapy Tour nebo Gira . Nebo jen nejtěžší kopce těchto závodů. Pro „Železné muže“ jsou pak k dispozici závody série Ironman, kde se můžete s předstihem seznámit s tratí a dokonale se připravit. Tyto „vymoženosti techniky“ jsou sice přínosné, ale po čase přestanou bavit, nebo tolik „lezou do peněz“, že místo opakovaného projíždění již známých tras většina sportovců stejně po čase skončí zase u televize.

A co tedy odpověď na otázku - válce nebo trenažér?

Zřejmě Vás nepotěším, ale nejpřínosnější je kombinace obojího, válců pro nácvik techniky šlapání , kmihu a rovnováhy, trenažéry potom pro trénink se zátěží, všemožných intervalů, nástupů apod.

 

Hodně štěstí v přípravě a trpělivosti vašich spolubydlících a sousedů.

Trenažér CycleOps Jet Fluid PRO...

...trenažér Elite Tour...

...a alternativa u firmy TACX...