V první části tohoto tématu se mi doufám podařilo vás přesvědčit, že tekutiny je potřeba v průběhu sportovního výkonu a po jeho skončení doplňovat i při plavání, posilování, nebo při tréninku venku v chladném počasí, kdy nás do pití zrovna nic nenutí a připadá nám to zbytečně.
 
 
 
 
 
 
 
V této druhé části bych se chtěl zaměřit na to, jakými nápoji tekutiny nejlépe doplňovat, jaká jsou specifika „zimního“ pití a jaké „finty“ a vymoženosti se dají využít.
 
 
Většina sportovců, zejména začátečníků, používá k doplňování tekutin v průběhu sportovního výkonu vodu. Není to ale ideální a už vůbec ne dostatečné. To proto, že společně s vodou ztrácíme ve formě potu i minerály (nejdůležitější roli hraje sodík, důležité jsou však i draslík, hořčík, chlor nebo vápník), a společně s tekutinami je potřeba doplňovat i energii. Proto jsou mnohem vhodnější, zvláště u déletrvajících tréninků, speciální sportovní, iontové nápoje. Jejich další výhodou, spíše „psychologickou“, je i příjemnější chuť, než má běžná voda (zvláště v některých lokalitách, nebo ta odsolená na ostrovech nebo v některých přímořských destinacích).
 
 
 
 
 
 
Dávno pryč už jsou naštěstí doby, kdy jsme si podomácku připravovali iontové nápoje vlastní výroby smícháním vody, kuchyňské soli, glukopuru (hroznový cukr), případně maltodextrinu a nějakého ochucovadla, například citrónové šťávy. Jejich kvalita byla však leckdy lepší, než kvalita rádobyiontových nápojů prodávaných v současné době ve formě sirupů ve většině fitnesscenter a posiloven. Je to sice jednoduché a především levné, když nám obsluha vstříkne dávkovačem do sklenice dávku sirupu, kterou si potom dolijete vodou, ke kvalitnímu sportovnímu nápoji má ovšem tato barevná voda daleko. Navíc si dávejte dobrý pozor, abyste se nepolili, neboť množství barviv v těchto sirupech a jejich agresivita je taková, že vám obarví navždy i umělohmotnou lahev a z oblečení už tuto „barvu“ asi nikdy nedostanete. To co dělá tento „sirup“ s vašimi sliznicemi, si asi dokážete představit.
 
 
 
Na trhu je naštěstí dostatečné množství opravdu kvalitních iontových nápojů v práškové verzi, které kromě vyváženého poměru minerálů obsahují i určité množství sacharidů zajišťující nejen průběžné doplňování energie, ale i lepší vstřebatelnost nápoje. Chuť nápoje je nejlepší neutrální, příliš nevýrazná, mírně kyselo-sladká. Množství sacharidů bývá obvykle kolem 50g na litr izotonického nápoje (stejný obsah minerálů jako naše krev) a dá se přidáním dalších sacharidů zvýšit až na 100g/1l, čímž vznikne vysoce energetický nápoj, jímž můžete do jisté míry doplňovat energii v průběhu sportovního výkonu bez dodatečných energetických tablet, gelů, želé, tyčinek apod. S množstvím sacharidů v nápoji se to samozřejmě nesmí přehnat, abychom „nepřestřelii“ osmoalitu nápoje a i rozumné množství doplňovaných cukrů v časové jednotce (přibližně 60-80g/hodina výkonu).
 
Důležitým parametrem je naředění iontového nápoje, které může být právě v zimním období mnohem nižší (více koncentrovaný nápoj), než v teplém letním období, a tak si v zimních mrazivých měsících můžeme připravovat nápoje téměř izotonické, oproti nápojům hypotonickým (nižší koncentrace minerálů v nápoji než má naše krev) v teplých letních měsících.
 
 
Já osobně používám iontový nápoj isotonic sport drink od Německé firmy Dextro energy, nebo enervit G, případně enervit G endurance s vyšším podílem maltodextrinu, od Italské firmy Enervit. Doporučené ředění (isotonické) používám jen do chladného prostředí , v teplejším ředím na hypotonický, kdy ze stejného balení připravím skoro dvojnásobek nápoje. Pokud chci nápojem zároveň výrazněji doplňovat i energii, používám nápoj carbomineral
drink od Dextro energy, nebo přidám do iontového nápoje od enervitu odměrku jejich energetického nápoje enervitene.
 
 
 
 
 
 
Další důležitou věcí je teplota nápoje. Ideální teplotou pro rychlou vstřebatelnost je tuším 14 stupňů, nicméně tohle kritérium je samozřejmě většinou nedosažitelné jak technicky, tak „psychologicky“. V létě každý z nás daleko radši sáhne po nápoji studenějším, kterým se zároveň trošku ochladí, naopak v zimě dá většina z nás přednost nápoji, jež zahřeje. A tady je další výhoda kvalitního ionťáku - můžeme jej v termolahvi, nebo třeba lyžařské termoledvince v klidu zalít téměř vařící vodou, tak jako třeba čaj a nápoj vydrží teplý i po mnoha kilometrech. Ten od Enervitu i Dextra když je horký, jako čaj i chutná :-) Takže, pokud mohu doporučit, zimní nápoje do chladného počasí klidně teplé a co do koncentrace téměř izotonické s vyšším obsahem sacharidů.
 
 
 
Co se týká nápojů do posiloven, může jít samozřejmě také o iontový nápoj, tady ale většinou vystačíme s nápojem s minerály typu Zero calories od Dextra. Na plavání bych už ale určitě volil iontový, nebo i energetický nápoj v závislosti na náročnosti tréninku.
 
 
Nezapomínejme ale, že vstřebatelnost vody ze žaludku je limitovaná a většinou nižší než množství vody, které vypotíme, vyloučíme dýcháním a močí. Proto je potřeba vzniklý deficit doplňovat i po skončení tréninku. Tady jsou nejvhodnější speciální regenerační nápoje, o nichž jsem psal v článcích o regeneraci, kterými doplníme nejen tekutiny, ale i energii, aminokyseliny, minerály, vitamíny a další látky nutné pro kvalitní a rychlou regeneraci.
 
 
Já osobně střídám regenerační nápoj after sport od Dextro energy a R2 od Enervitu. A po posilovně používám kombinaci zcela nového gaineru od Enervitu s cukry s převahou maltodextrinů (doslova gainer určený pro vytrvalostní sportovce) a proteinového nápoje Time release 3 od této Italské firmy.
 
  
 
 
 
Ten, kdo navíc po svátcích hubne, tak jako třeba já, a používá k tomu některý ze stimulátorů metabolismu (Thermo od Enervitu apod.), musí pít i v zimě skoro jako v létě a dostatečně hydratovat především po tréninku (tady to pivo asi není úplně nejvhodnější, ale ionťák po večeři mi opravdu nechutná).

M.M.