O měřičích tepové frekvence jsem už napsal mnoho článků. Tato pro sportovce potřebná věcička, která už dnes měří nejen samotnou TF, ale i rychlost, teplotu, nadmořskou výšku, zobrazuje trasu, testuje vaši kondici, počítá spálené kalorie, díky programům v PC nahrazuje tréninkový deník, je dnes pro sportovce skoro „povinným“ vybavením.

 

 

 

 

 

 

 

Dokážete díky němu po ránu zjistit, jak na tom jste, při tréninku se držet v tom správném pásmu, určit zda třeba při tréninku úseků není někdy lepší předčasně skončit a trénink zkrátit, hlídat si nejvhodnější závodní tempo a mnoho dalšího.

Problém nastává v situaci, kdy posloucháte jen váš sporttester a nikoliv vlastní tělo. Kdo není dostatečně zkušený, nedokáže rozpoznat situace jako blížící se nemoc, stav trvalejší únavy, vlivy okolního prostředí, nadmořské výšky atd.
Ve své praxi se setkávám se svěřenci, kteří chtějí mít do detailu rozepsaný trénink a u všeho danou tepovou hladinu. Marně se jim snažím vysvětlit, že jsou tréninky a situace, kdy je jejich pocit přesnější a mnohem objektivnější než dodržování tepové frekvence jako takové. Nenastávají potom případy, kdy se i při enormním úsilí nemohou například vlivem přetrvávající únavy na danou tepovou hladinu vůbec dostat, nebo naopak mají i při minimálním úsilí TF vyšší, než je v plánu napsáno a namísto klusu by museli jít, nebo si sednout na nejbližší lavičku. Nechci tady uvádět konkrétní případy a situace a vyjmenovávat veškeré možnosti, kdy mohou tyto situace nastat. Často jde totiž o shodu několika faktorů a jsou i případy, kdy na příčinu ani sebepodrobnějším rozborem prostě nepřijdu.
 
 
Sporttestr je tedy potřeba brát jako pomocníka a rádce, ale především se musíte naučit znát své tělo, řídit se pocitem, umět zavčasu vyhodnotit danou situaci a trénink podle toho uzpůsobit a ne se striktně řídit tím, co máte v plánu napsáno za doporučenou tepovou hladinu. Sporttester jen měří, ale myslet za vás nebude a vaši míru úsilí a pocity také neodhalí. Když se jemu a někde získanému tréninku, jež nepoužívá zpětnou vazbu závodník-trenér, zcela oddáte, nedopadne to s vaším výkonnostním růstem příliš růžově. Věřte více svému tělu, nebo trenérovi, který vás dokonale zná a pokud máte tu možnost, kombinujte měření TF s wattmetrem, nebo rychlostí běhu. Snadno si tak dokážete potvrdit, že něco není v pořádku a s vaším tělem se něco děje.
M.M.