Elektronicé sady už se staly po některých ne zcela povedených pokusech z minulosti, jasnou součástí světa cyklistiky. Většina výrobců kol jimi přednostně vybavuje svoje nejdražší modely a není to jen vzhledem k o něco vyšší ceně sady elektronické v porovnání se stejnou mechanickou.
 
 
 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

Na trhu už je dokonce druhá generace elektronických sad vylepšená především integrovanou baterií do rámu nebo sedlovky a dalšími vychytávkami v kabeláži i komponentech. U Sramu, který v této oblasti trošku zaspal a nyní chce předběhnout konkurenci, se chystá dokonce řada bezdrátová a mnozí jezdci už ji testují. Řeší se ale mimo jiné mnohem větší nároky na baterii a její výdrž, takže převratná novinka zřejmě nebude takové boom, jak se očekává.
 
 
 
 
 
Zatímco na klasické silničce představuje elektronika přínos zejména v komfortu řazení a doladění přesmykovače i přehazovačky po přeřazení do ideální polohy vzhledem k převodníkům a pastorkům, u časovkových a triatlonových speciálů přináší elektronika nespornou výhodu navíc. Jde o možnost řazení jak na hrazdě, tak na brzdových pákách. Na první pohled možná maličkost, v praxi ale obrovská výhoda hned v několika situacích, kdy potřebujete řadit a musíte přehmatávat ať už z řídítek na hrazdu, nebo obráceně.
 
 
 
 
 
Těžko odhadovat čas, který se tím ušetří a záležet bude hodně na okolnostech, jako je profil trati, její zvlnění, technická náročnost, schopnosti samotného jezdce, rozsah kadence ve které je schopen efektivně fungovat a mnoho dalšího, ale úspora tady nesporně bude a zlepšení komfortu a i bezpečnosti také. Úplně vymizí nutnost přehmatávání na hrazdu při držení se za řídítka a v nejnutnějším případě jde přeřadit i při jízdě ze sedla (pastorky, řetěz a šaltr jistě prominou), bez nutnosti se na chvíli posadit a opětovně si po přeřazení stoupnout do pedálů.
 
 
Doladění přehazovačky a přesmykače je samozřejmě stejné, takže je prakticky vyloučena možnost škrtání řetězu o přesmykač při jeho velkém křížení na krajních pastorcích, nebo „cvrdlikání“ při špatně seřízené mechanické přehazovačce. Jedinou nevýhodou je nutnost dávat větší pozor na kabeláž, která samozřejmě není tak odolná jako ocelové lanko, ale vesměs je maximálně integrovaná v rámu a nutnost jednou za čas dobít baterii. Váhový rozdíl v porovnání s mechanikou je zanedbatelný. A další nevýhodou je samozřejmě o něco vyšší cena. Výsledný pocit za to ale stojí.
M.M.